Kako da pravite najbolje prezentacije?

kako započeti prezentaciju

 

 

Jedno je sigurno: većina ljudi koji su često u prilici da prezentuju pred publikom, želi da pravi (kreira) najbolje prezentacije. Ili bar doviljno dobre prezentacije. Zašto?

Zato što znaju zašto je važno imati dobru prezentaciju

 

Zaista je dugačka lista onoga šta sve treba da ima dobra prezentacija. Ali ajmo najpre da definišemo šta to znači „dobra prezentacija“.

Zapravo, dobra prezenacija je svaka ona prezentacija koja je kod većinskog dela publike ostavila snažan utisak. Najbolja prezentacija je prva među dobrim. Logično. Nakon dobre prezentacije, prezenter ili izlagač je ostvario svoj cilj ukoliko je dopreo do publike na bilo koji način i ako je uspeo da „proda“ svoj proizvod, uslugu ili ideju.

 

Šta znači „prodaja“ u ovom slučaju?

Prodaja ne mora uvek da znači doslovno to - da ste nekom nešto ovog momenta prodali za novac. Prodaja može da znači da ste nekog ubedili u neku svoju ideju, da ste doprli do novih klijenata, da ste doprili do nove publike, da ste pridobili poverenje svojih podređenih ili nadređenih itd. Dobra prezentacija je najčešće ulaganje u budućnost, jer se vrlo retko dešava da čak iako ste imali svoje najbolje izdanje, da neće istog momenta doći do prodaje. Jedna od ključnih stvari je vaš način komunikacije sa publikom, tj. vaša sposobnost da publici ispričate priču ili prenesete poruku koju želite. To je veština koja se ne stiče preko noći, iako ima prirodno talentovanih ljudi koji uz veoma malo treninga mogu savršeno da ovladaju ovom tehikom i da vam prodaju običnu keramičku šolju za 100 eura i još da vas ubede kako ste odlično prošli. Ovi ljudi imaju sposobnost da vas uvere da čak i kad dođete kući i saopštite svojim ukućanima da ste za šolju dali 100 eura i dalje verujete u sumanutu ideju odlične kupovine.

Pored ovih koji prodaju nešto konkretno, opipljivo, postoje i oni koji prodaju svoju ideju, ukoliko ste vi npr. investitor. Na našem tržištu su ovakvi slučajevi i dalje prilično retki, jer većina ljudi u Srbiji koji imaju neku ideju pokušava da je sopstvenim sredstvima ili eventualno ušteđevinom svojih roditelja pretoči u delo. Na zapadu postoje ljudi („Bussines Angels“) koji su spremni da investiraju u dobru ideju, samo im morate jasno i koncizno predočiti šta je to novo i revolucionarno u vašoj ideji i po čemu se ona razlikuje od sličnih koje već postoje na tržištu. Dakle, ako imate dobru ideju, ljudi koji imaju para će je podržati ukoliko im je predstavite kako treba i naravno ukoliko i oni sami vide za sebe interes u tome.

Ali u slučaju da prodajete nešto konkretno (prvi slučaj) ili fizički neopipljivo (drugi slučaj) zajedničko je to da tokom prezentovanja treba da ispričate priču, unesete emocije i strast, kao i sigurnost u sebe i u ono što govorite. Za uspešan govor neophodno je jedinstvo ove tri komponente: misaone (logos), etičke (ethos) i osećajne (pathos).

Šta podrazumeva svaka od ove tri komponente?

  • Logos znači da svaki govor treba da bude zasnovan na logici. On uključuje i sklop misli i odabir reči koje će biti korišćene kako bi vas publika što bolje razumela. Velika je veština da govorite upravo onakvim jezikom koji vaša publika razume. Imajte na umu važne aspekte: starosna struktura publike, nivo obrazovanja, predznanja publike o temi o kojoj govorite kao i motive dolaska na prezentaciju. Ukoliko je neko došao „po kazni“, možete imati i najbolju prezentaciju na svetu, teško da ćete dobiti neku povratnu reakciju.
  • Ethos predstavlja način na koji se poruka prenosi. Govornik može snagom svog karaktera da ulije poverenje u izgovorene reči. To znači da, što je snaga karaktera govornika veća, odnosno što je karakter čvršći, to je snaga uverljivosti izgovorenih reči veća. Iako će mnogi smatrati da je važnije šta i kako govoriti, u praksi se pokazalo da izuzetno veliki značaj ima ethos onoga ko govori.
  • Pathos je možda najvažniji deo izlaganja. On predstavlja vezu između govornika i svakog pojedinca i veze koje se u toj komunikaciji uspostavljaju između njih. Da bi ova veza bila uspostavljena, potrebno je da se rodi emocija koju će govornik da izazove kod publike. Emocije kod publike se najčešće izazivaju iskrenošću, prenošenjem poruka sa kojima će se publika poistovetiti (kao kad se „pronađemo“ u nekoj pesmi ili priči), srdačnošću, predusretljivošću i željom da rešimo neki problem koji publika ima. Taj problem ne mora uvek doslovno biti problem, već recimo neko malo zadovoljstvo koje svako od nas želi sebi da priredi bar s vremena na vreme. Kako da doprete do publike i pokrenete u njima emocije? Ako recimo govorite o važnosti zaštite voda pokažite im sliku iscrpljenih, mršavih dečaka iz Afrike, koji piju vodu iz bare. Ko ne bi saosećao sa ovom sirotom dečicom i pomislio: Bože, kako sam ja blagosloven i srećan kad mogu samo da ustanem do česme (mada me i to često mrzi) i kroz nekoliko sekundi već sam utolio žeđ čistom vodom.
Izvor: https://www.linkedin.com/pulse/water-life-africa-craig-wilkinson--1/

Iz perspektive slušaoca, koji je svakodnevno pretpran gomilom informacija zbog vremena u kome živimo, imajte na umu da je potrebno nešto potpuno jasno, sažeto i zanimljivo.

Dakle, da bi vaša prezentacija doprla do publike potrebno je da im pokažete da vaš proizovod ili vaša ideja, usluga ili šta god rešava neki njihov problem. Trojstvo logos, ethos i pathosa predstavlja osnovne elemente govorništa i retorike i veoma je važno da sva tri budu uključena. To je kao tronožac: ako jedna noga fali, on pada.

ethos logos pathos

Vrlo je važno da umete da ispričate priču od početka do kraja. Ovo pričanje priče možemo uporediti sa pričanjem vica. Džaba vam vic, ako publika nije reagovala na njega, ako nakon što ste ga ispričali morate da objašnjavate poentu. Prezentacija dakle, mora da pogodi poentu, pravo u centar, ni metar levo, ni metar desno.

Zašto ljudi vole priče?

Odrasli ljudi su ustvari velika deca i nikad ne prerastu potrebu da čuju lepu priču koja ima početak ili uvod, sredinu odnosno razradu i na kraju rasplet odnosno zaključak. Da bi priča bila zapamćena, potebno je da bude ubedljiva - opet se vraćamo na priču o „svetom trojstvu“ ethosa, logosa i pathosa. Pored njih, veoma važna je i neverbalna komunikacija. Neverbalna komunikacija predstvalja sve one delove komunikacije koji se ne odnose na govor, već na komunikaciju koja se odvija putem pokreta ruku, mimike, izraza lica itd. 
Pričanje priča je ustvari zapisano u našem genetičkom kodu, jer vodi poreklo još iz praistorije kada su naši preci sedeli oko vatre i pričali priče. Privilegiju da priča naravno nije imao svako, kao i danas. Dakle, ako je privilegija da budete vi onaj koji priča, pripremite se za to adekvatno. Preporučujem vam da pročitate knjigu „STORYTELLING ili pričam ti priču“ Kristijana Salmona (ako je nađete negde u prodaji).

Uprkos očiglednoj složenosti, preporuka je da se ipak držite jednostavnosti u svim segmentima prezentacije kako bi vas publika razumela, jer to je suština. Džabe vam da pričate ako vaša publika ne razume šta tačno hoćete da im kažete.

Ali pre nego što izađete pred publiku, neophodno je da izvršite pripremne radnje.

PRIPREMA

Pre nego što počnete sa pripremama, sednite i dobro razmislite o svemu. Postavite sebi nekoliko pitanja, a zatim probajte da date što preciznije odgovore na njih:

  1. Šta želim da postignem mojom prezentacijom, odnosno koji je cilj prezentacije?
  2. Kakva je strosna, polna i obrazovna struktura moje publike?
  3. Kakva su predznanja moje publike o temi o kojoj ću da govorim?
  4. Šta moja publika očekuje od mene?
  5. Koliko vremena imam na raspolaganju za svoje izlaganje?

Ovo je 5 najvažnijih pitanja koja treba da postavite sebi pre nego što počnete uopšte da se pripremate.

KONCEPT

Kada ste dali bar približne odgovore na ova pitanja (iako na neka poput toga ko će tačno biti vaša publika je teško dati precizan odgovor), napravite sebi kratak koncept. Ovaj koncept treba ustvari da da odgovore na prethodnih 5 pitanja samo u drugačijoj formi. Koncept treba da bude ustvari okvir, odnosno temelj za vašu prezentaciju. Kao što se kuća gradi od temelja i veoma je važno da taj temelj bude postavljen kako treba. Nemojte brzati u ovoj fazi i praviti koncept ofrlje, jer će vas to verovatno koštati u nekoj od sledećih faza. Pravljenje prezentacije je ustvari građenje, cigla po cigla, nivo po nivo. Kao što ni kvalitetnu kuću ne možete da napravite preko noći (sem ako niste Kinezi, pa za 24h napravite most ili zgradu), tako ni dobru prezentaciju ne možete napraviti za 5 minuta. Ona zahteva pažljivo planiranje, a zatim i izvođenje. U fazi planiranja budite veoma obazirivi da ne preterate u svojim ambicijama i željama šta sve želite da kažete i pokažete svojoj publici. Jedna od takođe VEOMA VAŽNIH stvari jeste da prezentaciju držite ISKLJUČIVO u vremenu koje vam je dato na raspolaganje.

DRAFT

Sledeći korak je kreiranje drafta prezentacije. U ovoj fazi ide detaljnija razrada koncepta prezentacije. Draft je najbolje da pravite na običnom belom papiru. Ovde ćete za razliku od prethodne faze imati više prostora da se posvetite detaljima. Napišite na papiru što više informacija ili činjenica koje biste voleli da podelite sa vašom publikom. Ove informacije pokušajte da grupišete u celine, kako biste i svojoj prezentaciji dali glavu, sredinu i rep. Najbolje bi bilo da draft  koji napravite recimo danas ostavite da „odleži“ bar do sutra, ako nemate više vremena. Zašto? Zato što ćete na drugi ili treći pogled zahvaljujući samokritici uspeti da izbacite nepotrebne stvari. Ukoliko izbacite svo ono što je nepotrebno, imaćete više prostora da kažete ono što je potrebno. Jedna poslovica kaže da je elokvencija da se kaže ono i samo ono što je neophodno, ni manje ni više od toga.

PRED-DIZAJN

Nakon što ste napravili draft, koji ste ostavili da se „odkiseli“ dan-dva, uzeli ga ponovo, pregledali, revidirali i sada nastavljate dalje. Ovu fazu možemo nazvati pred-dizajn. Zašto? Zato što bi u ovoj fazi bilo sjanjno ako biste uzeli drvene bojce ili flomastere i na belom papiru pokušali da po budućim slajdovim kreirate sadržaj. Ovo je dobro iz najmanje dva razloga: videćete koje se boje želite da vidite na vašoj prezentaciji, a drugi razlog je činjenica da će postojati nešto što želite posebno da naglasite i za to možete uvek koristiti npr. jednu boju. Ako niste previše vešti u crtanju, pokušajte bar da napravite ono što se zove layout ili kompozicija odnosno plan rasporeda pojedinačnih elementa u prostoru koji vam je dat na raspolaganju - u vašem slučaju to je slajd. U dizajnu postoji 5 gradivnih elemenat: tekst, slika, boja, prostor i kompozicija. Pored ovih gradivnih elemenata veoma važan je prazan prostor. Ovaj prazan prostor je jednako važan kao i ovaj koji je popunjen. Zašto? Zato što elementi moraju da „dišu“. Ako ste početnik, u početku će vam biti teško da primenite ovaj princip praznog prostora, sve dok ne dobijete osećaj za sklad elemenata. Ali da ne biste pravili velike greške, probajte da se držite stare dobre izreke: „Manje je više“. Dakle, vaša prezentacija treba da bude efektna i kroz nju treba da pokažete važne detalje, ali to ne znači da na vizulenu prezentaciju treba da stavite sve ono što planirate da kažete publici. Ovo se posebno odnosi na tekst. Nemojte dozvoliti da vam prezentacija izgleda kao outfit Dragane Mirković - fazon „stavila sam sav nakit na sebe koji sam imala kod kuće“. Verujte mi na reč izgledaće previše kičasto i neukusno.

PROGRAMI ZA KREIRANJE PREZENTACIJA

Uprkos pojavi velikog broja programa (Prezi, PowToon, SlideRocket...) za kreiranje prezentacija na tržištu, više 90% ljudi i dalje najviše upotrebljava PowerPoint. Zašto je to tako verovatno postoji više razloga, a jedan od glavnih je činjenica da dolazi kao deo Microsoft-ovog paketa koji je doskoro bar na ovim prostorima bio besplatan. Drugo, kompatibilan je sa Word-om i Excel-om, pa lako možete da uvezete tabele, tekst i sl. No to je sad druga tema. Da se vratimo na vašu prezentaciju. Dakle, kada ste napravili koncept, a zatim ga razradili kroz draft i pred-dizajn, otvorite neki od programa u kome želite da pravite prezentaciju. Znam da vam ovo možda zvuči suludo i besmisleno, ali verujte mi na reč da bih sebi uštedela mnoooogo vremena i živaca da sam ovo što vam pišem znala na početku kada sam počela da se bavim ovim poslom (pre skoro desetak godina). Mnogo puta sam krenula obrnutim redosledom dok nisam naučila lekciju na sopstvenom iskustvu: najpre otvorim PowerPoint (u njemu sam najčešće radila na početku) započnem nešto, onda se zapetljam, pa kreiraj slajdove, pa briši slajdove, pa obriši prezentacij, pa ajd iz početka. Onda opet ista priča. Pa kao završim prezentaciju pa nisam zadovoljna kako je ispala. Onda opet pokušaj prepravki, dok god se ne dovede u red.

Ovako NE TREBA da radite. Iako vam sad izgleda da ćete na ove predfaze izgubiti silno vreme, verujte mi na reč da nije tako. Olakšaćete sebi posao u fazi kreiranja slajdova.

KREIRANJE SLAJDOVA

Kao što rekoh, postoji 5 osnovih gradivnih elemenata dizajna. U ovoj fazi najvažnije je da uklopite ovih 5 elementa. S obzirom da je čovek vizuleno biće, imajte na umu da je pored vašeg izlaganja bitno i to kako će da izgleda vaša prezentacija. Hteli mi da priznamo ili ne, ali danas je estetika na ceni više nego ikad, a vi ako već želite nešto da prodate, morate se uklopiti u taj sistem. Međutim, budite veoma obazrivi. Dizajn nema samo dekorativnu ulogu. To je njegova sekundarna funkcija - da nešt što kreirate bude vizuleno leoi. Dizajn je pre svega sredstvo komunikacije i ova njegova funkcija je apsolutni imperativ.

Slika

Iako se u većini literaturnih izvora na prvo mesto stavlja tekst, uverena sam da je kod prezentacija mnogo važniji element slika. Ta tvrdnja je potkreprljena činjenicom da većina ljudi ne može istovremeno da čita i sluša, odnosno da registruje obe aktivnosti. Drugo, naučno je dokazano da multitasking (obavljanje dve ili više aktivnosti istovremeno) ne samo da smanjuje produktivnost radnika, već čak može dovesti do oštećenja psihe i mozga, jer um i mozak nisu programirani za obavljanje više poslova paralelno. 
Odavno je poznata činjenica da prosečan čovek zapamti samo oko 10% onoga što pročita, oko 20% onoga od onog što samo čuje, od onog što vidi 30%, dok od onoga što čuje i vidi čak 50%. Najveći procenat čovek zapamti ukoliko nešto sam uradi ili doživi - oko 90%.

kako pamtimo? 10% onoga što pročitamo, 20% onoga što čujemo, 50% onoga što čujemo i vidimo.
Kako čovek pamti?

Ovi podaci vam mogu biti veoma korisni kako biste sebi skratili put do uspešne prezentacije. Pokušajte da iskoristite čestvrtu činjenicu, ondnosno da kombinujete slike i priču. Kad želite da pojačate poruku ili da je staviti u određeni kontekst, kako bi vaša publika bolje razumela o čemu govorite, uključite samo onoliko vizualnih informacija koliko je to neophodno. Evo još jednog podatka: potrebna je samo ¼ sekunde kako bi ljudski mozak procesirao sliku ili ilistraciju, a za čitanje 20-25 reči objašnjenja umesto slike čak 6 sekundi. 

Nemojte stavljati bespotrebne slike samo da bi vam slajd bio dekorativan. Slajd nije jelka, i treba ispuni svoju svrhu - da pomogne u prenošenju poruke publici.

Pored slike kao fotografije, pod slikama se podrazumevaju grafikoni, karte, sheme, ikone itd.

 

Zašto su slike važne?

Evo vam jedan primer iz života. Vaš prijatelj je bio na letovanju na Baliju. Sa osmehom od uva do uva prepričavam vam kako su plaže divne, pesak sitan, more plavo, priroda prekrasna... Vaš prijatelj pokazuje očiglednu oduševljenost predelima. Vi zamišljate. Ali kad kaže: daj da ti pokažem slike, tada se pojačava vaš utisak o tome kako je na Baliju zaista predivno letovati i odmah poželite da ste na njegovom mestu. Dok gledate slike, već vidite sebe sledeće godine tamo. Možda.

Dakle, vaš prijatelj je sem priče kojom vas je uveo u prepričavanje svog doživljaja Balija, to potkrepio i slikama. Vašem oduševljenju zaista nema kraja.

bali letovanje

Ali vi sad mislite: lako je to kada treba govoriti stvari iz iskustva. Gde ja da pronađem dobre fotografije i ilustracije za svoju prezentaciju?

Stock fotografija je u većini slučajeva najbolji izbor, osim ako je autentičnost mesta, ljudi ili događaja presudna. Fotografije po pristupačnim cenama možete pronaći na sajtovima poput iStockphoto  i Shutterstock ,a besplatne na Flickr Creative CommonsMorgue File, Free Images i drugima.

Ja lično preferiram Pixabay, Unsplash i Freepik

Pokušajte da odaberete slike koje su u odgovarajućoj rezoluciji, sa jasnim bojama i „praznim“ prostorom gde ćete moći da umetnete tekst, ukoliko bude bilo neophodno. Ako to ipak nije slučaj, slike možete doraditi čak i u PowerPoint-u, a pogotovu ako baratate programima poput Photoshop-a. Ako nemate instaliran program, postoje i online zamene za ovakve programe poput GNU Image Manipulation Program, Pixelmator, SumopaintIPICCY i dr.

Boje

Sledeći element su boje. Pored slika, boje su drugi najvažniji element prezentacije. Boje su te koje i u svakodnevnom životu najviše privlače pažnju. Možda niste znali, ali boje imaju veze sa našom podsvešću i odabirom određenih proizvoda. Evo jednog primera.

Naučnici su utvrdili da su boje koje ljude najviše asociraju na glad crvena, narandžasta i žuta. Ovim redosledom. Zato najveći broj prehrambenih proizvoda ima ambalažu u ovim bojama, većina reklama za brze hrane su u ovim bojama (recimo McDonalds, KFC, Burger King i dr.). Ako želite više da pročitate o ovome preporučujem vam knjigu Kupologija Martina Lindstroma.

S obzirom da bojama možemo direktno da utičemo na svesti i podsvest publike, boja je element dizajna koji je ključan za privlačenje pažnje.

Na funkcionalnom nivou, boje mogu da povećaju čitljivost teksta, pojačaju utisak ili prenesu emociju. Treba imati u vidu da ne vide svi ljudi sve boje isto. Pored toga, ne reaguju svi ljudi isto na sve boje. Kada pravite prezentaciju, imajte na umu ko će pretežno biti vaša publika - muškarci ili žene. Na ovom linku možete pogledati koje to boje vole žene, a koje muškarci (uopšteno govoreći, naravno).

Generalno posmatrano, žene razlikuju mnogo više nijansi boja od muškaraca. Sigurno ste bili u situaciji da recimo muž kaže ženi kako je kupio sivi džemper, a on je ustvari maslinasto zelen. 

Boje možemo definisati pomoću modela i paleta. Najčešće korišćeni modeli su RGB (R-red, G-green, B-black) i CMYK (CYAN, MAGENTA, YELLOW i BLACK). Dakle, bilo koji od ova dva modela pokazuje mešanjem koje tri odnosno četri boje je dobijena postojeća boja. RGB model koriste svi digitalni uređaji kao što su televizori, računari, tableti, telefoni i sl., dok se u štampi koristi CMYK model. S obzirom da je RGB vezan za digitalne, a CMYK za pisane medije, ne postoji tačna formula za pretvaranja iz jednog modela u drugi. To praktično znači da to što vi vidite na svom ekranu, ne znači da ćete potpuno istu nijansu dobiti i u štampanom formatu.

Kako uklopiti boje?

Ukoliko niste baš sigurni koja se boja slaže sa kojom, za to vam mogu poslužiti neki od sledećih sajtova: Paleton, Desing Seeds, Colors, Color Adobe

Evo još nekih korisnih linkova:

50 Beautiful Color Palettes for Your Next Web Project from Digital Telepathy

The Color Scheme Designer by Paletton

The super fast color schemes generator! by Coolors

Explore Over a Million Color Palettes by ColourLovers

Color palette inspirations from Pinterest

The History of Color Psychology

Presentation Design 101: Using Color

Color Theory Basics for Presentation Design

Naravno, ukoliko već imate dizajniran template za recimo firmu u kojoj radite, ili logo i prateći materijal koji već ima definisane boje ili paletu boja koje možete da koristite,  prostor za vašu kreativnost se sužava.

Tekst

Sledeći elemenet je tekst. Skoro svaki dizajn pored slika i boja, sadrži i tekst. Kada govorimo o tekstu u prezetaciji, njega treba da bude minimalno u odnosu na sve ostale elemente. Tekst treba da stoji samo onda kada je neophodan. Npr. ukoliko hoćete da naglasite nešto dodatno, a ne samo da kažete ili pokažete slikom, dodajte i tekst. Tekst odnosno tipografija treba da bude u skladu sa ostalim elementima. To znači da za tekst treba odabrati odgovrajući font i odgovrajuću veličinu.

Kada govorimo o tipografiji, odnosno podeli pisama, postoje dve osnovne grupe pisama: serifna i bezserifna pisma. Pored ove osnovne podele, postoji još nekoliko podgrupa http://www.originalgrupa.com/vrste-tipografskih-pisama

tipografija

Dok ne ovladate prepoznavanjem i uklapanjem odnosno odabiraom odgovarajućih fontova, držite se osnovnog pravila u dizajnu: koriste kombinaciju dva fonta - jedan za osnovni tekst, i drugi za naglašavanje. Pored ove kombinacije, osnovni tekst može biti boldovan, italik ili podvučen, što daje mogućnost za naglašavanje važnih delova prezentacije. Naravno, odabir različitih boja teksta je takođe jedna od mogućnosti.

Postoji mnogo načina na koji možemo oblikovati i organizovati tekst: razmakom, uvlačenjem, položajem, veličinom, stilom, bojom, debljinom... pri čemu je najvažnije da tekst MORA biti čitljiv. 

Za razliku od prezentacije, gde tekst ne mora nužno da stoji na slajdu, u drugim medijima kao što je npr. bilbord, tekst je u gotovo 100% slučaja neophodan. Tekst odnosno slogan na bilbordima mora da nosi snažnu poruku, kako bi bio primećen i zapamćen i izazvao akciju kod publike. Naravno, tekst treba da prati odgovarajuću sliku koja će pojačati emociju. Dobar primer za to je bilbord NIS-a na kome piše: sa nama na putu. Ispod toga u krugu stoji cena od 79 din, a najveći deo bilborda zauzima papirna čaša sa kafom, koja isprava. Poruka je tako snažna, da vam dođe da svratite na prvu pumpu i uzmete tu divnu kafu, iako ste tog dana već popili 5 kafa.

Gde naći odgovarajuće fontove?

Ukoliko vam se ne dopadaju fontovi koji su deo programskog paketa, možete skinuti besplatne fontove sa nekog od sledećih sajtova:

1001 Fonts, DaFont, Font Space

Instalacija fontova je veoma jednostavna, tako da to nije prepreka u kreiranju lepe tipografije za vašu prezentaciju. Jedino o čemu treba da vodite računa kod instalacije novih fontova je njihova aplikativnost za naša slova koja imaju „kvačice“, a pogotovu za ćirilično pismo.

Prostor

Nove verzije programa za kreiranje prezentacija uglavnom imaju odnos stranica 16:9, jer većina digitalnih medija ima isti ili sličan odnos stranica. U ovaj prostoru treba uklopiti sve prethodne gradivne elemente kao što su slike i tekst. Pored toga, važno je ostaviti deo prostora nepopunjen (prazan, beli ili negativan prostor), jer je on jednako važan kao i popunjen prostor.

Prazan prostor je jedan od razloga zašto je tekst može biti vizuelno primljen i bolje shvaćen, bez obzira da li govorimo o redovnom belom prostoru ili negativnom prostoru, koji se koristi u dizajnu sa tamnom pozadinom i belim tekstom. Takođe, ovakav prostor poboljšava čitljivost. Prostor stvara izvesnu ravnotežu u vašem izražaju, što olakšava „konzumiranje“. U principu, jednostavniji dizajn u smislu da je prilično jednostavan ali interesantan u isto vreme, bolje će biti primljenj kod publike.

Igrajte se layouti-ima i vidite koliko se menja izgled slajda kada koristite beli prostor. Umesto da ga pretrpate slikama i tekstom, npr. slike i tekst koji biste stavili zajedno, pokušajte da razdvojite koristeći beli prostor. U zavisnosti od toga da li koristite vertikalan ili horizontalni raspored, beli prostor definitivno će ograničiti i prebaciti fokus na određeni sadržaj. Eksperimentišite i pokušajte da utvrdite koji je izgled najbolji za vas.

Međutim, ukoliko imate previše praznog prostora, vaš dizajn može biti previše jednostavan i dosadan. Pokušajte da pronađete pravu meru.

Kompozicija

Poslednji, ali ne manje važan element je kompozicija ili layout. U zavisnosti od toga šta ste za koji slajd namenili, kompoziciju možete utvrditi već u fazi drafta ili pred-dizajna. Svi elementi treba da budu tako ukomponovani da čine jednu harmoničnu sredinu i međusobno se nadopunjuju. Organizacija prostora nije nimalo lak posao. Elemente treba organizovati tako da se čak i na pravi pogled vidi generalna organizacija prostora i sadržaja. Ovde vam može pomoći princip: od većeg ka manjem, odnosno da najpre ubacujete glavne elemente kao što su npr. naslovi, zatim glavna slika itd. Na kraju treba ubacivati detalje, ali ne treba preterati sa detaljima. Zašto? Zato što je to zamka u koju svako od nas može pasti a sve u nameri da se nešto važno ne izostavi. Međutim, dobar dizajn nije kad više nemate šta da dodate, već kad više nemata šta da oduzmete. Tokom cele prezentacije potrudite se da zadržite konzistentnost, tj. da se od početka do kraja vidi da je jedna osoba pravila prezentaciju, odnosno da se jedan stil prožima tokom cele prezentacije.

Evo korisnih primera odabira odgovarajuće layouta.

Pored toga što vaša prezentacija treba da ima sve ove elemente, zapamtite da je veoma važno da dodate lični pečat ili šlag na tortu. Pokušajte da budete što prirodniji i da unesete emocije i strast u vašu prezentaciju kako bi ona dobila „ono nešto“.

Ovo su naravno samo osnove kreiranja dobre prezentacije. Čitavi tomovi knjiga su napisani o samo jednom od elemenata koji su spomenute u ovom tekstu (npr. o bojama), pa bi bilo izlišno očekivati da se sve to sažvaće i stavi u samo jedan tekst.

Jedno od pitanja koje se nameće na kraju: Koliko košta izrada (kreiranje ili dizajniranje) dobre prezentacije? Onoliko koliko ste vi spremni da uložite u svoju budućnost. Često se dešava da je baš ta prezentacija na kojoj ste naporno radili upravo inicijalna kapisla za neku buduće velike poslove. 

Ukoliko želite besplatne savete za vašu postojeću prezentaciju, pošaljite e-mail na office@profesionalneprezentacije.rs

Please follow and like us:

Leave a reply

Scroll to Top